Tuesday, May 24, 2011

Hosting - Webbhotell - Hur väljer man rätt?

Valet av hosting är helst något som man gör rätt första gången. Det är inte alldeles lätt att flytta sin site om man inte är nöjd med det man har.

Jag har under årens lopp använt 5 olika webbhotel och att det är så många beror på att jag har byggt flera hundra siter och här som alltid så har jag testat vad som fungerar och inte.

Sen några år tillbaka har jag övergått till ett och samma företag, Hostgator, där jag för tillfället har 3 olika konton och är mycket nöjd med servicen.

En sak att komma ihåg är att det är ett amerkanskt företag så allt är på engelska. Jag ser det som en fördel men om du känner dig osäker på språket så välj något annat. Jag har haft kontakt med kundservicen några gånger och det har aldrig varit några språkproblem. Man får förklara på ett annat sätt ifall det är något som missuppfattas.

Det finns 3 olika typer av hosting att välja bland(det finns fler egentligen men det blir kurs 2) och det jag använder är något som heter Baby Plan och kostar ca US $9 i månaden.

Det kostar inget att sätta upp och du kan avbryta om och när du vill. Man har obegränsat med det mesta och framförallt så finns det cpanel vilket är det bästa tänkbara man kan ha för att hantera sin hosting. Det finns enormt mycket bra att säga om cpanel och jag förstår inte varför inte finska företag erbjuder det.

Som exempel kan jag nämna att det tog 2 minuter och 55 sekunder att installera Joomla med hjälp av en cpanel funktion. Nu använder ju inte jag Joomla men det är samma sak med Wordpress eller många andra applikationer som forum och webbshoppar.

Du kan också själv sätta upp dina email konton (hur många som helst) eller underdomäner. Det är enkelt vilket gör att du kan fixa saker själv som du annars måste be någon annan att göra. För mig betyder det att jag sparar tid.

Det skulle gå att berätta mycket mer men det bästa är att läsa själv på Hostgators webbsite och om det är något du undrar över så kan du kontakta mig.

No comments:

Post a Comment