Monday, March 14, 2011

Elektronisk marknadsföring - Tankar efter första veckan

Internet, marknadsföring och social media är så stora områden så det är naturligt att när man startar en kurs som handlar om detta så finns det väldigt stora skillnader i förhands kunskaperna. Det här medför en del problem för...bla, bla,bla...

Bäst jag avbryter där. En blog bör vara intressant, förmedla kunskap eller vara underhållande, helst alla tre. Som jag började det här inlägget så tappar jag alla läsare innan jag fått dom...om det går.

Alltid när man skrivet något bör man ha en klar bild av vem man skriver åt. Ju bättre den bilden är, desto bättre blir det du skriver. Efter att jag hade skrivit mina första meningar i den här bloggen så slog mig tanken att jag inte visste det. Är det åt kursledarna, mina studiekamrater eller kanske åt mig själv?

Vem skriver du åt i din blog? Berätta i kommentarerna efter posten!


Tillbaka till mina första intryck av kursen. Det mesta vi har lärt oss första veckan har varit bekant förutom några få tips. Tex kortkommandot för att göra nya mappar (alt + f + w + enter) var nytt för mig. Samma med screen print av ett aktivt fönster , det var också nytt.

Veckans höjdpunkt var marknadsföringsdagen med Ilkka Siukosaari Aimo Syri. Min egen marknadsföring har till stor del varit inriktad på USA och därför var det intressant med jämförelser mellan försäljningskulturer i USA och Finland. Av gammal erfarenhet vet jag att ämnet marknadsföring kan vara mycket tråkigt men jag ser redan fram emot nästa studiedag med Aimo.

Datatekniken vi haft hittils har varit väldigt basic men Excel övningen som Janne visade oss i fredags kommer att bli intressant. Excel är ett program jag har använt mindre än Word och det blir kul att lära sig mer om det.

En annan sak jag tänkte på i samband med vår övning i mapphantering. Vi tog bilder från google och placerade i mappar. När vi skall använda bilder i marknadsföring och rent generellt så bör vi vara försiktiga med var vi hämtar dom. Att direkt ta bilder från google kan medföra problem och absolut inget att rekommendera. Däremot så finns det en del siter där man får använda bilder helt fritt.
Dagens tips: Gratis bilder som vi kan använda finns på  http://www.sxc.hu/ (läs helst direktiven för hur man får använda bilderna men dom flesta går att använda fritt)


P.S. Jag antar att jag skriver mest åt mig själv

6 comments:

  1. Hej Erik, bra skrivet! Tack för tipset också! Om du har mera sådana så dela gärna med dig.

    Gå in på min blogg - där hittar du en uppgift!

    ReplyDelete
  2. Tjenare Erik!
    Jadu dehär me bloggandet var nåt nytt för mej personligen men va ska int dehär å lyckas me lite vilja..Jag gillade oxå Ilkka och hans funderingar måste jag tillägga! Vi ses!

    ReplyDelete
  3. märks bra vilka som förr har inskrivit i en del bloggar.

    ReplyDelete
  4. En tuota tekstiä niin ymmärtänyt (ruotsinkielen takia), mutta vakuutti silti minut. Lienet paljonkin kirjoitellut.

    Tuosta Plugin mahdollisuudesta en tiedä... ehkä se selviää. Twitterin tiedän, mutta en täysin ymmärrä sen toimintaa - toistaiseksi.

    ReplyDelete
  5. detdär med vem man skriver åt är ett intressant ämne, tycker jag. jag märker själv att jag omedvetet har förändrat mitt sätt att skriva blogg, speciellt efter att mina föräldrar, moster och andra, i brist på ett bättre ord, 'auktoriteter' började läsa den. det kan också ändra lite beroende på kommentarer: om det är samma personer som alltid kommenterar blir det lite så att man (åtm jag) skriver med dem som publik, även om det är andra som läser utan att kommentera också.

    ReplyDelete
  6. Bra med lite tips och idéer! Just det här med att hämta bilder från Internet.. att det finns sidor att hämta bilder som är tillåtna ..

    ReplyDelete