Monday, March 21, 2011

Marknadsföringskommunikation och hur Ilkka förvandlades till Aimo...

Märklig känsla när något man "vet" inte alls stämmer. Hjärnan vill inte riktigt acceptera ett faktum som man ställs inför. Det här var något som hände idag när jag började förstå att läraren i marknadsföring inte var Ilkka utan Aimo. Det gick snabba tankar genom huvudet om att det var väldigt vad två personer kan likna varandra. Jag var tvungen att direkt fråga för att reda ut det hela. Orsaken till missförståndet fattar jag däremot inte. Det hade varit lättare att förstå om det bara hade varit jag men hela klassen trodde att det var Ilkka.

Hursomhelst, dagens pass var intressant. Ilkkas...nej jag menar Aimos erfarenhet av försäljning märks hela tiden och han har bra hänvisningar och exempel som gör att det är lätt att ta till sig ämnet.

Hans förklaring om att som företagare ha förmågan att förstå och uppfatta kundernas syn på mitt företag eller min produkt var nyttig. Jag har nog inte tänkt riktigt så förut och det är absolut något jag kommer att ha nytta av i kommande företag.

Jag har i många år varit förespråkare av att lära mig och bli bättre på att tänka "utanför boxen" eller hur det kan tänkas heta på svenska. Det normala inom marknadsföring är ju att det är mycket billigare att sälja något till befintliga kunder. Så är det säkert också i dom flesta fall. Men, som Aimo säger, det behöver inte alltid vara så. Så sant, och jag har tom egna exempel på det men ändå har jag tyckt att jag borde ändra på det, att det är fel.

Dagens tips är egentligen en bokrekommendation. Den finns säkert på biblioteket, eller jag skall ändra mig till att den borde finnas där. Rich Dad Poor Dad av Robert Kiyosaki är mycket bra. Det är numera en hel serie av böcker om ekonomi och marknadsföring.

Tills sist måste jag ännu en gång komma tillbaka till dagens namngåta. Jag undrar hur många gånger Aimo under sin 30 åriga försäljningskarriär har hållit ett föredrag för 10 personer i 4 timmar och efter det har inte en enda vetat vad han heter....

No comments:

Post a Comment