Tuesday, March 29, 2011

Väljer du säljande design eller sökmotoroptimering för dina webbsidor?

Det här är en fråga som egentligen inte ens borde existera. Den blir heller inte ställd till företag som vill komma ut på nätet med sina produkter och tjänster.  Dagens start på kursen i att tillverka webbsidor bekräftade tyvärr detta till 100 %.

Detta är ett problem som jag mött alltför många gånger. Ett företag har beställt hemsidor, man har fått dom levererade och är nöjda och glada och väntar på att försäljningen skall öka. Efter en tid så börjar man förstå att inget kommer att ske, att det inte är någon som hittar den fina siten.  Fick man det man ville ha?

Före jag förklarar vad jag menar vill börja med att påpeka att läraren vi har är mycket kompetent, men han är duktig på försäljning och eventuellt design (det vet jag ännu inte). Han kan inget om sökmotoroptimering.

Innan man börjar tänka på hur webbsidan skall se ut och fungera bör man ha en sak helt klar:

Vem gör man webbsidan för?


Nu menar jag inte målgruppen för produkten, vilket naturligtvis också är viktigt, utan om siten är gjord för befintliga kunder eller om meningen är att man skall få nya kunder med hjälp av den.

Det kan verka självklart att alla vill ha nya kunder men så som många designers och webbutvecklare tänker idag så fungerar inte teori och praktik ihop. Dom första 4 timmarna på dagens kurs nämnde inte den frågan utan det var jag som ställde den innan vi slutade.

Om man har som avsikt att göra en webbplats som fungerar som en servicepunkt eller försäljning åt gamla kunder behöver man inte tänkta på Google. Då kan man låta fantasin flöda och ha det mesta i bilder. Besökarna vet vad firman heter och har inga som helst problem att hitta den. Oftast så hittar man firman även genom att skriva in firmanamnet i sökmotorn.

Vi kan ta ett påhittat företag, BraHundStuff som ett exempel. För det mesta så kommer företaget först i Google om man söker på företagsnamnet. Det är ju bra för de som söker mer info, öppettider eller erbjudanden. Men...

Sen kommer en person som inte vet att det finns något som heter BraHundStuff och behöver en hundbur till sin lilla Rottweiler. Han skriver in hundbur i Google och hittar absolut inte BraHundStuff om den är gjord med dessa icke sökmotorvänliga tekniker.  Det spelar ingen roll vilket hundrelaterat sökord han skriver in så kommer han inte att hitta det företaget. Det sker endast när han söker på BraHundStuff, men tyvärr vet han inte att det existerar.

Ok, så vad är problemet och framförallt lösningen?

En stor del av problemet är att det verkar vara en allmän syn att man inte skall använda mycket text på siter. "Det är ingen som orkar läsa", är ett ofta använt uttryck. Det kanske kan stämma men i så fall vill jag påstå att det beror på den som skriver.  Dessutom kan man ställa upp texten så att den blir attraktiv och läsvänlig.

Text och ord är det som Google i främsta hand ser på vid bestämmandet av vad en sida handlar om och därmed också ifall Google skall skicka trafik dit. Har man med text om hundburar på siten så finns chansen att man får trafik från det ordet. Det här är i total motsats till vad läraren berättade idag. Faktum är att ju mer ord och text man har på sin webbsida så desto mer trafik har man chans att få.

Som du märker skriver jag "har chans" att få trafik eftersom det är en mängd olika faktorer som avgör detta. Det viktiga att komma ihåg är att om vi använder få ord så betyder det att vi inte ens har ställt upp i kampen.

Fortsättning lär följa...

Hur vet man vad folk söker efter?


Det finns många hjälpmedel till detta och det man kan börja med är Googles egen service för detta som heter  Google Keyword Tool. Det är en gratistjänst och är en bra start när du vill veta vad man använder för sökord som är relaterade till ditt företag eller tjänst.

No comments:

Post a Comment